Gambar pertunangan syiera bucuk

Klik entry pertunangan untuk gambar2 lain

Gambar pernikahan syiera bucuk

Klik entry pernikahan untuk gambar2 lain

Gambar perkahwinan (kedah) syiera bucuk

Klik entry perkahwinan untuk gambar2 lain

Gambar perkahwinan (Melaka) syiera bucuk

Klik entry perkahwinan untuk gambar2 lain

Sewa Bekas Hantaran

1 Bekas = RM15, 1 Set (6 Bekas ) = RM80

Follow iolss okk??....Follow uollss back later....

Nov 19, 2010

Tawar vs Manis

semuanye udah tawar...tawar...n tawar belaka...manisnyer sudah kurg.......kurg....n kurg belaka....dun do much for others...no one care 4 u....more better,more looser...

Nov 15, 2010

Bertunang tanpa ibu bapa

video

~Ilmu untuk dikongsikan~

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.


Nov 14, 2010

Hanya Engkau yg lebih mengetahui~~

Ya Allah..npe ak rasa x tenang n x boleh nk fokus study...berila ak kekuatan tuk redha dgn ujian-Mu Ya Allah...berila ak kekuatan n keikhlasan tuk berubah...klu ni pembalasan ats dosa2 ak..ak redha...cma ak insan yg lemah..alpa n lalai dgn perintah-Mu..di saat ak ingin berubah,Kau timpakan ujian yg kdg2 ak rsa ak x sggup tuk menahan...Kau lebih mengetahui...

Rahmatila hubungan ak dgn cinta ak skrg..mudahkanla segala urusan kami..jauhila kami dri fitnah org..bukakanla pintu hati org d sekeliling kami..ikhlaskan hbgn kami...d saat ak sgt memerlukan cinta ak,dy jauh dr ak..ak merasa sgt kehilangan..ak sgt rndukan teman2 ak...yg sllu ade d smping ak ssah n sng...bg ak,dorg ttap kesayangan ak...kdg2,ak keliru..samada tangisan ak tangisan gembira sbb ak mndpat cinta sejati ataupn tangisan kekecewaan n kesunyian..Hanya Kau yg lebih mengetahui...

mak ayah pengubat sgla kesakitan ak..tp,ak x sggup nk bebankan dorg dgn mslah ak..ckupla ak bg bebanan selama ni melihat kerisauan mereka dgn perlakuan ak...ak pohon kepada-Mu Ya Allah..kejayaan ak akn mengukir senyuman d wajah mereka..berila ak ketenangan dlam segala perbuatanku...Hanya Engkau yg lebih mengetahui...

Nov 13, 2010

Different LOok of Me....~~

Chantek x 'abaya' nih??made from Abu Dhabi taw..ni bkn tuk djual keyh..ngee..1st tym dpat adiah jubah...from him~~Luv it so much...Luv him toO...:-P....thanx my dear afundee...






Multi-styled Text Generator at TextSpace.net

Nov 10, 2010

shopperholic n photoholicku bertukar ke???

Dl sy adalah shopperholic,photoholic n brmcm-mcm 'holic' lg..yg penting bkn alcoholic keyh..tettt...dh lama buang tabiat tuhh...lama ke??.dl pantang lik umah...sebijik cardigan,sehelai kasut,sepasang handbag...xkn ssekali lpe wak lik skli dri mall(Central Square,sg petani tuhh)..Ha lg 1..suke sgt bergmbr...wat2 tenyumm manis la..even xla manis sgt..lalalala...setiap hari ade je gmbr bru..ermm..rasanyer dh bnyk taun kowt tggal tabiat nih...laz ingt mse kt Kmpp tuhh(matrik ak lar) ade je pic bru...ngan brg2 shopping..weyh gle shopping ak tym 2...sengkek gle..klua espi je ponk..plg jauh BM(Bukit Mertajam)..ngee...n tabiat ni dh berkurg sket2 mse kat..tmbh2 lately kat USM..sbb??
a)xde duit?
b)dah insaf?
c)x up 2 date??
d)murah sgt??
e)semua d ats..
ish bukanla..suma salah...mse 1st year kt USm tuhh ade gakla shopping kt PB..ala..P.buntaq..abes kat 600 gak..hengget..bukan rupiah..weyh gle r..ak ponk xtaw ape ak beli...yg pntg,...bju teramatla bnyk...p.buntaq ja ponk!!adey...ak siap ley bukak kdai bundle lg..mak ayah dh bsing2...shopping x hengat dunia..mcmla bnyk duit..hahahaha...gambar??pnyela bnyk Ya Rabbi...suke bergmbr..ngan fon ponk jd keje...apatah SLR??ish2...skrg??dh mlas seyh nk brgmbr..adushhh...bnyk kowt tabiat2 yg ak dh buang...ade yg buang trus...cma yg tinggal 2 biasala yg sket2..ssah nk tggl..slow2 r beb...ade hikmah sume ni...
TAPI!!!!
....................
...................
..................
.................
................
...............
..............
.............
............
...........
..........
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.
haha..saje nk bg saspen sket...saspen ker??
skrg syiera bucuk sudaa menukar tabiat ke.............jeng3x...
'shawlaholic'...
ape????????heee...abes 2??ye la..nk cte la ni...
dh gle ngan trend skrg..
oopppss..dh mule prgai lik ke??
erm..x salah kot rsenyer...
tapi..kena slow2 sket tabiat ni..
sebab?
....................
...................
..................
.................
................
...............
..............
.............
............
...........
..........
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.
dah hjung sem la..mne de duit riban2...
SEKIAN.........

Nov 6, 2010

smgt yg hilang..........

xtaw cmne lg nk xpress..tensionnyer!!!!asal study sume x msok
nih...xtaw kt mne lg yg x kena..nk nangis je rse...ape yg dh study,mostly lupe lik..dgn mcm2 bnde laen lam ple otak nih...npela ak ni x serik2...syiera!!wake up....ak nk klua dri sni...tp,ak xley klua sorg....nga nk xam ni...mcm2 ley jd..tp mbe2 kt cni,sume nk kejar study...xde yg ley temankan ak...snyi sgt...semua org x fhm ape ak nk...ak nk klua dri cni...nk tenangkan fkiran..otak dh letey sgt2...plizz...sum1 pliz bring me out of dis place...